OAA Computing and Minor Planet Sections

Welcome to the home page of the Computing & Minor Planet Sections (Center for Astrodynamics) located at the Computation Facility of the Orbit Astronomy Association, Sumoto, JAPAN.

The OAA Computing & Minor Planet Sections are collecting the astrometric observations made in Japan, and studying the Solar System.

The Sections are also home to another service of the Japanese Version Home Page, which is operated by Osamu Muramatsu.

Because operating server was broken in 2022 February, Back-up files were uploaded on Web-site. Then there are the discordance for character codes. Please set your Browser to Multiple language or Japanese language (shift JIS) when there are Japanese characters on the pages. 2002年2月のサーバーダウンのとき,すべてのファイルをバックアップファイルから復活させました.そのとき, サーバーとの文字コードが一致せず,日本コードが含まれているページに文字化けが起こります.その際には, 日本語コード(Shift JIS)でブラウザの「文字コードを変換して読み直し」を行なってください.


Further information is available on:


Astronomical Topics:


●平成28年5月1日に亡くなられた長谷川一郎先生の追悼文.天文ガイド2016年7月号に書いた全文に加筆,写真を追加しました. 天文月報用の原稿でしたが,同書ではかなり削られています(中野主一).
  • 詳しくは…→PDF

    ●平成28年6月29日に亡くなられた古川麒一郎先生の追悼文.天文ガイド2016年9月号に書いた全文です(中野主一).

  • 詳しくは…→PDF

    ●見てください.『佐藤勲』の狂行の数々を.何が何でも,自分の主張を通したいと思っても,こんなことをすべきではありません.これは,ヘイト・スピーチ,そして,ストーカー行為です. 葉書の表と裏に大きな赤い文字で書かれた虚言は,連絡がつけられるすべての人に確かめましたが,この男によるすべて嘘,虚偽です.なぜ,こんなことを思うのでしょうか. 自分の都合の良いように思い込む男です.こんなことして,自分自身,自分の家族,子供や孫に恥ずかしくないのでしょうか. 男女間のストーカー行為と同じで,この男の強い勝手な思い込みが,盲目にさせてしまうのでしょうか.精神状態も異常な男に変わっています.一般社会に 迷惑をかける前に何とかして欲しいものです(中野主一).

  • 詳しくは…→PDF

    ●まだまだ続く,佐藤勲の狂行.すべてがこの男の自分に都合の良い強い思い込みと,嘘,偽りです.狂言の中の名前を私(中野主一)からこの男の名前に置き換えるとすべての虚言が納得できます. 私は,人生を誠実に生きてきた何1つ,うしろ暗いところのない男です.この精神状態のおかしい男から誹謗・中傷を受けるような行為はありません. 何が何でも,私を悪者にしようとしているのは許せません.社会から“つまはじき”にされているのはこの男なのです.まず,こちらをお読みください.

  • 2016年11月到着2016年12月到着2017年1月到着2017年2月到着2017年3月到着2017年4月到着2017年5月到着2017年6月到着


  • Good luck with everything!